Určitě se vybavíte stav, kdy zrovna objevíte nový běžecký závod. Téměř okamžitě vyhledáte na internetu jeho stránky. Samozřejmě vás zajímají propozice (hlavně výše startovného), ale hned na to kliknete na položku „trať“ nebo „mapa závodu“ či jak bývá označeno. Co vás po otevření mapy zajímá, co důležitého z nich vyčtete, na to se nyní podíváme blíže.
Mnozí jistě namítnou, že trať není to nejdůležitější, co vás zajímá, ale nevěřte tomu. Hned vidím všechny ty, kteří se tlačí u panelu s mapkou závodu a pečlivě studují všechny potřebné informace. Mnohdy pak následně zasypou pořadatele množstvím různých dotazů. Vybaví se mi totiž kniha „Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách“, poněvadž u plánků trati je vždy více žen než mužů. Jenže tím, že se více zajímají a ptají, tak dodávají sobě větší pohodu a klid při samotném závodě.
Ti zkušení v mapách objeví i záludná místa
U silničních závodů si zjistěte povrch
Prohlédněte si i další fotografie k článku…
Povrch tratě závodu je určující pro výběr vhodné obuvi
Když už nic, tak každý přece potřebuje znát povrch, na kterém se poběží, jaký je výškový profil, kde se nacházejí problematická místa a kde bude možné se občerstvit. To jsou v kostce jen základní body, které se dají z náhledu na trať vyčíst. Reálně jich je podstatně více, ale popořádku.
Pokud se běží klasický silniční závod, tak je velmi důležité vědět, zda podklad bude asfalt, dlažební kostky či jiný povrch. Dnes se totiž hodně závodů pořádá na cyklostezkách, kde nebývá jen asfaltový povrch, ale třeba i písek, drobný štěrk a paradoxně i zámková dlažba. Podle toho se totiž velmi dobře dá zvolit obuv, kterou na daný závod obujete.
TIP: Přečtěte si také rady špičkového triatleta Petra Vabrouška o běhání na páse. |
Profil tratě může někoho přilákat a jiného zase odradit
Jedná-li se o závod v terénu, tak zjistit, jaký je povrch, je neméně důležité. Ještě více nás zajímá, jaký je výškový profil závodu. Dá se předpokládat, že terénní závod bude mít vždy náročný profil, přesto i zde jsou jisté rozdíly. Pokud je profil značně kopcovitý, tak to může spoustu běžců odradit. Ano, určitá skupina běžců sice ráda běhá v přírodě, ale spíše jim vyhovují rovinatější lesní cesty třeba v parcích. Náročnější profil pak vyhledávají ti klasičtí terénní běžci, kteří rádi závodí v horském prostředí.
Občerstvovací stanice – obzvlášť důležité
Nezapomínejte si prohlédnout, kde jsou rozmístěny občerstvovací stanice. To je myslím jeden z nejhlavnějších úkolů při nahlédnutí do mapy, zvláště když se jedná o závod, jehož délka překračuje 10 kilometrů. Znám mnoho běžců specializujících se na takové druhy závodů, kteří si berou pití sebou, ať už do vaku na zádech nebo do láhve na opasku. Existuje však větší množství těch, co spoléhají právě na místa, kde se mohou napít, dát banán, pomeranč, tatranku, gel nebo něco, na co jsou zvyklí. Jsou to maličkosti, řeknete si, ale ty mnohdy rozhodují, jak se vám závod povede a jak se budete cítit nejen na trati, ale zvláště v cíli.
Znalost výškového profilu hraje velkou roli
Ti zkušení v mapách objeví i záludná místa
Jestli půjdeme ještě více do hloubky, tak ti zkušení jistě odhalí, kde se na trati mohou objevit důležitá strategická místa. Většinou taková, kde je změna směru běhu, vybočení z cesty atd. Na těchto místech se dá snadno zabloudit či sejít z nesprávného směru, i když pořadatel prohlašuje, že vše je řádně označeno a zabloudit nelze. Jenže takových prohlášení už bylo, a nakonec spousta z nás zabloudila i na těch místech, kde to prý nejde.
Zvláště důležité je tohle si prostudovat právě v horských či lesních závodech. Zkušenost je taková, že na uvedeném místě byl již v minulosti pořádán jiný závod a na trati ještě zůstalo značení právě z jiného závodu, které nás může velmi zmást. Nezřídka se poté stává, že klasický, a pořadateli vyhlášený běžecký závod, se změní na orientační běh jen s tím rozdílem, že nikdo nám na začátku neřekl, že do základní výbavy patří i kompas.
Důkladné prostudování trati vám přinese klid a pohodu do závodu
Najde se ještě mnoho věcí, co všechno z map a trati závodu lze vyčíst, a co je pro běžce důležité. Dlouholeté zkušenosti vodiče mne naučily se na trať závodu dívat i tímto pohledem, a to ještě více podrobněji. Vím, co dokáže i s kvalitním běžcem udělat skutečnost, že v rovinatém závodě se objeví třeba jen jeden (za to strmý) kopec. Dobré je vědět, kde jsou předávky štafet (jestli jsou součástí závodu), jaký je tam prostor, aby nedocházelo ke kolizím. Jakou formou jsou řešeny obrátky (zda velký oblouk či rychlý obrat), délka občerstvovací stanice, ale i kde jsou místa, kde na trati mohou fandit naši známí, přátelé, kamarádi. Maličkosti? Sakra důležité okolnosti. Suma sumárum, když se to vše sečte, tak nutnost zkoumat mapku trati před závodem se rovná hodnotě úspěchu v závodě a následně i v cíli.
Veškeré poznatky či názory, které v tomto článku uvádím, jsou vyzkoušeny na základě svých dlouholetých zkušeností, získaných pravidelným běháním na výkonnostní úrovni.
O autorovi – Jiří Mašek Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory. |