Když v roce 2010 zasáhly chudou severoindickou oblast Ladak zničující povodně, nikoho z místních nejspíš ani ve snu nenapadlo, že těmi, kdo znovu postaví zpustošený region na vlastní nohy, budou maratonští běžci. Maraton, který se zde na podporu místních obyvatel běžel poprvé v roce 2012, si za svou krátkou historii již stačil vybudovat pověst jednoho z nejnáročnějších dálkových běhů v Asii. Možná i proto se každoročně závodu účastní stále více Evropanů toužících překonat výzvy, které je čekají na trase vedoucí kolem starodávných buddhistických chrámů ve výšce přesahující 3 300 metrů nad mořem.
Ladak je oblast ležící mezi pohořími Karákoram a Himaláj v indickém svazovém státu Džammú a Kašmír. Jde o největší a zároveň nejřidčeji osídlenou oblast tohoto státu. Spojení se zbytkem Indie zajišťují vysokohorské průsmyky, které však bývají v zimě na několik měsíců uzavřeny. Naštěstí pro zdejší obyvatele však existuje i alternativní spojení s okolním světem, které zabezpečuje pravidelná letecká linka do města Léh. Právě toto starodávné město, jehož největší dominantou je devítipodlažní královský palác ze 17. století, je každý rok na začátku září cílem tisíců běžců z celého světa.
Běžecké tratě mezi nebem a zemí – Ladakh Maraton
Jak už jsme naznačili výše, maraton v Ladaku, který je pořádán pod hlavičkou Asociace mezinárodních maratonů a dálkových běhů (AIMS), rozhodně není díky své náročnosti pro úplné začátečníky. Pořadatelé doporučují závod těm běžcům, kteří už mají něco za sebou. Navíc zde budete potřebovat i zkušenosti z vysoké nadmořské výšky. Rozhodně se taky doporučuje před startem na místě aspoň týden aklimatizovat. Nebo být aklimatizovaný z dřívějšího „soustředění ve výšce“.
Co se týče samotné trasy maratonu, jedná se o jednu velkou přehlídku majestátních panoramatických výhledů do údolí a na okolní strmé kopce vysokohorské pouště. Záchytnými body v této nehostinné krajině „Malého Tibetu“, jak je oblasti Ladaku díky svým tradičně pevným vazbám na tibetskou kulturu přezdíváno, jsou pak středověké buddhistické kláštery Tikse a Stakna, které dohlíží na závodníky po celou dobu závodu. Těm nejrychlejším z více než pěti a půl tisíce závodníků se v roce 2018 podařilo 42 km dlouhou trasu zdolat v čase 3 hodiny a 13minut. Což je vzhledem k prostředí neuvěřitelné.
Běhání pro všechny
Ladacký maraton není jediným závodem, který se ve městě Léh koná. Vzhledem k rostoucí oblibě oblasti mezi vrcholovými sportovci, zařadili organizátoři do svého závodního repertoáru i půlmaratón, sedmikilometrový Run Ladakh for Fun a 72 km dlouhý ultramaraton Kardung La Challenge, který účastníky zavede k třetímu nejvyššímu silničnímu sedlu na světě Kardung La do výšky 5359 m n.m.
Kromě toho zde v období mezi červencem a zářím trénuje spousta amatérských i profesionálních běžců, kteří čerpají z kvalitního zázemí místních hotelů a skvělých podmínek pro efektivní výškový trénink. Trénink ve vysokých nadmořských výškách je totiž pro sportovce tím nejrychlejším a nejpřirozenějším způsobem, jak dosáhnout zásadního zlepšení okysličování svalů a vybudovat potřebnou odolnost vůči únavě.
Na co si dát pozor při běhání ve výšce 3000 m n. m.?
Pokud se rozhodnete posunout své vlastní hranice a odhodláte se k účasti ve vysokohorském závodu, musíte si uvědomit, že kromě fyzické přípravy je pro úspěšné dokončení závodu důležitá i vaše psychická odolnost. Ta se obecně trénuje hůře než třeba takové svaly, ale její posílení není nemožné. Silná vůle se dá natrénovat například pravidelným tréninkem v těžkých podmínkách – když prší, je zima, sníh…Důležitá je také sebedůvěra, která vám v případě na první pohled neskutečně náročných závodů dodá křídla.
Kromě psychické přípravy nesmíme samozřejmě zapomínat i na fyzický trénink. Pokud jste se doposud věnovali především běhu po silnici podkladu, vyběhněte do terénu. Párkrát v týdnu zamiřte do technického terénu – za kameny, bahnem, hlubokým sněhem, travnatými svahy a kopci.
TIP: Přečtěte si, proč je dobré kombinovat silnici a terén
Pro běh ve vysokohorském terénu je důležitá také neustálá koncentrace. Dávejte si pozor na své okolí, našlapujte lehce a pružně a volte obuv s výrazným gripem. Při tréninku a posilování se zaměřte na achilovky, holeně a záda, které spolu s neustálou prací rukou za vás během závodu odvedou největší podíl práce.