Parametry
Zaujalo mě
- univerzálnost boty
- výrazné polstrování
- fixační pásky
- úchyty návleků
Shrnutí recenze
Model SAUCONY RIDE 15 TR povedeně vyplňuje mezeru, kterou najdete v nejednom běžeckém botníku. Terén nebo asfalt? Silničky nebo krosovky? Čeká na vás část trasy v terénu, část po asfaltu, nebo běh v neznámém prostředí? Silniční modely budou ztrácet mimo zpevněné cesty, navíc hrozí poškození svršku, nebo klouzání v měkčím terénu. Běh v krosových botách po asfaltu je peklo, kterým si prošel nejeden z běžců. Řešení? Univerzální, všestranný model, který pohodlně ztlumí dopady na tvrdý asfalt a zároveň se dokáže dravě zakousnout do terénu. Model, který nešetří pohodlným, výrazným polstrováním svršku, ani pořádnou porcí tlumivé pěny v mezipodešvi. K tomu přidá slušnou odolnost, bezpečné ukotvení nohy v botě a třeba i úchyty pro použití návleků. Že takovou botu neznáte? My po jarním testování ano! Právě takové jsou SAUCONY RIDE 15 TR, boty, které bez kompromisů zvládnou nejen kdejaký povrch a všestranností nezaostávají ani z pohledu variability běžeckého tempa. Třeba pro přeběhnutí z betonové džungle do té opravdové jsou SAUCONY RIDE 15 TR jako stvořené! Není to jen silniční bota, která si „nazula“ trailovou podrážku, ale bota, ve které můžete běžet vlastní cestou, bez hranic.
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Již první nazutí prozrazuje, že se jedná o tréninkovou botu. Pohodlnou botu! Polstrování je opravdu výrazné zejména kolem paty. Je velmi příjemné, když se achilovky mohou zabořit do měkkého polštáře. Pohodlností nezaostává ani hutnější, po stranách fixovaný jazyk. O nějakých tkaničkách přes něj nebudete ani vědět. Model SAUCONY RIDE 15 TR si povedeně bere to nejlepší z obou základních kategorií bot (silnice, terén). Měkká mezipodešev, tvar podrážky jako u silničních modelů, ochrana špičky, nebo nastavení gripů jako u těch trailových.
Je to ale také o povedených detailech jako je třeba gumička na nártu sloužící k provlečení přesahu šněrování. A pokud používáte běžecké návleky, oceníte očko pro jejich uchycení na začátku šněrování. Zajímavou podporou usazení nohy v botě jsou postranní fixační pásky, které zároveň slouží jako jeden z průvleků tkaniček. Dotáhnete tkaničky a noha je fixovaná až k mezipodešvi, což oceníte zejména na terénních nerovnostech nebo výrazně měkkém podkladu. Svršek je celkově pevnější, hutnější a oproti vyloženě silničním modelům méně prodyšný a také méně elastický. Vynahrazuje to ale odolností, včetně té proti vlhkosti, kdy prodloužené pogumování špičky nejenže zabrání pronikání vody, ale ochrání i při lehkém brnknutí o kořen či větev. Střih svršku je trailový, spíše užší, pro širší tvar chodidla boty nedoporučujeme.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Mezipodešev je především výrazná, již pohledově dává tušit skvělou míru tlumení. Pod patou její vnější výška přesahuje čtyři centimetry, reálná vnitřní by měla být 35 milimetrů. Výška mezipodešve stojí za příjemným pocitem při došlapu na tvrdém podkladu, její slabší místo je snad jen lehce nižší stabilita při sebězích v techničtějším terénu, kdy kombinace měkké pěny a užšího tvaru podrážky pod patou donutí běžce k vyšší obezřetnosti. Absence jakýchkoli plastových výztuh nebo desek dává botě prostor k příjemné, přirozené flexibilitě a torzní tuhosti. Botu ohnete, nebo zkroutíte pohodlně v rukou. To pak umožní přirozenější práci chodidla na nerovnostech a došlapech třeba v traverzu, nebo pěšině plné kořenů. Na celkovém komfortu a vnímaném pohodlném došlapu se výrazně podílí měkká, extra hutná stélka. Sedm milimetrů pěny je na stélku opravdu hodně, takovou výšku hned tak u jiných značek neuvidíte. Podstatné je, že došlap je díky tomu přímo „mechový“ a také z pohledu životnosti vypadá stélka po našem testování velmi dobře. Zároveň vnímáme, že lehce ubylo prostoru na výšku v prstové části boty. Nic nedře ani netlačí, jen místa pro prsty je o něco méně.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Agresivní, šipkovitý tvar gripů napovídá, že záběr v terénu (včetně toho měkkého) nebude pro SAUCONY RIDE 15 TR žádný problém. Suchý lehký terén a šotolinové cesty jsou povrchy kde při našem testování podrážka přímo exceluje. I ve strmějších stoupáních je díky vytažení gripů až ke špičce podpora záběru znatelná a příkladná. Ale co na silnici? Nic vyloženě nepřekáží, gripy nejsou přehnaně měkké ani vysoké (3,5 mm), přesto při testu vnímáme, že neběžíme v silničních botách. Z toho pohledu budou botám „sedět“ nejvíce tratě s mírnou převahou terénu.
Že je něco „jinak“ krásně vnímáme, když v rámci testování obujeme na jednu nohu klasickou silničku RIDE 16 a na druhou všestrannou RIDE 15 TR. Přesto hodnotíme SAUCONY RIDE 15 TR jako jeden z nejpovedenějších „hybridních“ modelů, které prošly naším testováním. Jen pro doplnění – rozdíl hmotnosti mezi silniční a „hybridní“ verzí modelu RIDE je pouhých 8 gramů v neprospěch TR verze. Po testu vyzdvihujeme také odolnost podrážky. Absence plastových elastomerů nebo výztuh nahrává vyšší životnosti. Kameny, kořeny se sice mohou občas do nechráněné pěny v podrážce „zakousnout“, ale nemají, co trvale poškodit. Gripy se neopotřebovávají nijak viditelně a rychle, není potřeba je šetřit a cíleně zkracovat silniční úseky.
Osobní zkušenost
„Namixovat botu která se neztratí v terénu a zároveň to v ní stále bude odsýpat na silnici je pořádný kumšt. I proto je povedených opravdu všestranných bot napříč značkami jako šafránu. SAUCONY RIDE 15 TR patří rozhodně k tomu nejlepšímu z této kategorie, co jsem za čtyřicet let běhání obul na nohy. Rád běhám v neznámém prostředí, kde z mapy ne vždy správně vyčtete očekávaný povrch a správné obutí je pak trochu loterií. Když se nepovede, ovlivní to (alespoň u mě) celkový pocit a prožitek z proběhnutí v novém prostředí. SAUCONY RIDE 15 TR mě nezklamal třeba ve Žďárských vrších nebo České Kanadě. Povrchu i počasí navzdory, vždy na výbornou! Moc se mi líbí, že v těchto botách neřeším ani tempo. Prostě když mám chuť (a sílu) zrychlit hned ochotně spolupracují. Budou rozhodně skvělou volbou i pro zimní tréninky, kdy část tréninku odběhnu po silnici a část po sněhové pokrývce. Nejsou to nejrychlejší, nejlehčí, ani nejhezčí boty v mém běžeckém botníku. Přesto po nich sáhnu s radostí a hlavně jistotou, že mě při běhu nic nepřekvapí.“