Parametry
Zaujalo mě
- dynamika odrazu
- perfektní usazení na noze
- univerzálnost podrážky
- nepřehlédnutelný design
- pohodlné šněrování
Shrnutí recenze
Přenést si rychlost ze silnice do terénu? Kdo z běžců by si to nepřál. Nový model americké značky NEW BALANCE má trochu krkolomný a dlouhý název, v terénu ale předvádí pořádný kvapík. Na trailovou botu nezvykle vysoký drop deset milimetrů v kombinaci s karbonovým plátem ve dvouvrstvé mezipodešvi doslova žene běžce vpřed. Podrážka je nastavená spíše do lehčího a suššího terénu, kde to v New Balance FuelCell SuperComp Trail parádně odsýpá. Po testu chválíme na závodní botu pohodlné šněrování a za velice zdařilý považujeme také nepřehlédnutelný design. Běh v rychlé, stabilní, a přitom pohodlné botě nás v testu neskutečně bavil. Rychle, rychleji, ale i dlouho! Bota se tak neztratí ani při delších závodech, pro běžce s dobrou technikou klidně až po maratonské vzdálenosti. Náš verdikt po měsíci testování? Povedený model vhodný na svižné zdolávání tratí všech délek zejména v lehčím sušším terénu, včetně těch střídajících terén se silnicí.
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Svršek je mírně elastický, krásně se tak dotvaruje na nohu a pohodlné šněrování ji bezpečně ukotví uvnitř. Prodyšnost podporuje perforování v prstové části boty, po celé délce jazyka a po stranách kolem šněrování. Žádné nadměrné pocení, ani naopak propadávání drobných nečistot, prostě akorát. Jazyk je supertenký, přesně jak to má u závodní boty být. Po stranách je bezpečně uchycený elastickým materiálem. S jeho chytrým mírným navýšením, které zamezí oděrkám chodidla i při použití tenkých závodních ponožek. Širší pružnější tkaničky pěkně rozloží tlak na nárt, a i přes tenký jazyk je pohodlí s ohledem na závodní zaměření boty parádní.
Polstrování nehledejte. Jediným místem s menší dávkou polstrování je patní miska. Ani zde však není polstrování nijak výrazné nebo příliš měkké. Přesto o nějakém diskomfortu nemůže být řeč, ani při delších bězích nepůsobila patní část tvrdě nebo nepohodlně. Přispívá k tomu i plastová výztuha patní misky, která je snížena pouze na její spodní třetinu a zbytek si zachovává částečnou flexibilitu. S ohledem na možné použití při delších závodech je potřeba zmínit, že přes bezpečné ukotvení nohy v botě a výrazný pocit stability je svršek nadmíru pohodlný, při běhu jej vlastně ani nevnímáme.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Již při prvním proběhnutí si nelze nevšimnout, jak výraznou návratností energie disponuje pěna mezipodešve. Značka na svých stránkách uvádí, že nová technologie Energy Arc spojuje specifickou geometrii karbonové desky se strategicky umístěnými dutinami mezipodešve, tak aby podporovaly celkově vyšší návratnost energie. Zejména na rovném tvrdém povrchu při testu opravdu vnímáme podporu vložené karbonové desky. Stačí lehký náklon trupu a nohy se protáčí do neskutečných otáček. Podpora odrazové fáze běžeckého kroku je opravdu znatelná, u bot do terénu ji v této podobě v rámci testování zaznamenáváme zcela výjimečně.
Je zajímavé, že značka New Balance u silničního modelu ze stejné řady zvolila nízký, čtyřmilimetrový drop podporující stabilitu došlapu. U trailového modelu je naopak trochu nezvykle využitý desetimilimetrový drop, který zejména rychlejší běžci oceňují pro podporu odrazu. Na stabilitě to ale testované botě nijak zásadně neubírá. Pocitově se navíc pěna mezipodešve zdá o něco tužší než u silničního modelu, který prošel naším jarním testováním. V technickém terénu je potřeba nechat botě trochu prostoru pro vstřebání nerovností jako jsou ostré kameny nebo kořeny na které došlápnete třeba jen okrajem podrážky. V tomto ohledu je u FuelCell SuperComp Trail torzní tuhost boty nastavená velmi dobře, a i díky celkově užšímu tvaru podrážky se v botě dobře manévruje i v pořádné divočině.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Na podrážce jako první zaujmou poměrně nízké ploché gripy. Neztratí se v terénu? Naopak, po důkladném testování to za nás pasuje boty na jednoho z favoritů pro závody v lehkém suchém terénu. Gripy mají nezvyklé natvarování, kdy každá dvojice spojených gripů vytváří odlišný tvar nebo rozmístění a co je nejdůležitější – jako celek ve finále zabírají velmi dobře. Nepříjemnému podklouznutí do strany, kterému se obzvláště ve vlhkém terénu nelze zcela vyhnout zabraňují mírně vystouplé gripy po stranách celé přední poloviny podrážky. Je vidět, že u New Balance upřednostnily propracovanost a rozmístění gripů před jejich výškou.
Samotná podrážka je zároveň tenčí z důvodu snížení hmotnosti. Směs kontaktní pryže Vibram dobře podrží odraz na pevné podložce i za mokra, včetně přeběhů po silnici. Mimochodem střídání povrchů je jednou ze silných stránek modelu New Balance FuelCell SuperComp Trail. Přeběh z lesní pěšiny na silnici a zpět vlastně ani nevnímáme. Bota na obou površích působí naprosto přirozeně. Žádné pálení chodidel z tvrdé trailové boty, žádné klapání po asfaltu, jen pořádná dávka rychlosti ať už běžíte v terénu nebo po silnici.
Osobní zkušenost
„Je znatelné celkové zaměření boty na rychlejší tempo běhu. Čím rychleji běžíte, tím více vyniknou přednosti tohoto modelu. Na rozdíl od silničních modelů s karbonovým plátem je v těchto botách ale bezproblémové i pomalejší tempo běhu. Rozhodně to není bota jen pro elitní běžce, krásně si v ní zaběhá i hobby běžec. Moc se mi líbila univerzálnost podrážky z pohledu střídání lehčího terénu a silnice, díky které povrch ani neřešíte a nevnímáte nijak negativně přeběhnutí na tvrdý podklad. Bota perfektně drží na noze. Musím pochválit tkaničky, na závodní botu možná trochu širší, ale o to více pohodlné uzamčení nohy v botě zajistí. Při samotném běhání působí bota daleko lehčím dojmem než skutečných 287 gramů v testované velikosti 10,5 UK. Ohledně velikosti doporučuji o půl čísla větší než u většiny ostatních značek. Bota je těsnějšího střihu, včetně užší špičky. To mi naprosto vyhovuje, ale při běžně používané velikosti bych tento model na delší tratě nevyužil. Prostor pro zlepšení? Za mě je trochu nadbytečný otvor ve střední části podrážky, který „přiznává“ karbonovou desku. Občas se do něj zasekne kamínek nebo šiška. Jinak ale není povedené botě co vytknout, od kratších rychlých krosových závodů až po maratony střídající lehký terén s asfaltem budou rozhodně dobrou volbou. Navíc vypadá opravdu pěkně, i od dalších běžců jsem slýchal během testování pochvaly na nepřehlédnutelný design.“