Parametry
Zaujalo mě
- splnění příslibu rychlosti
- pohodlí a kvalitní fit
- přívětivá cena ve své kategorii
Shrnutí recenze
“Tak v čem to tam pošleš?” Klasická otázka s příchodem každé závodní sezóny. Všichni „zbrojíme“, spekulujeme a taktizujeme, přemítáme nakolik riskovat „přísnou” botu, která šetří hmotnost na úkor pohodlí. Do této debaty nyní přichází francouzská značka Kiprun a jako svůj nejsilnější argument představuje model KD900X LD. Značka si zakládá na přístupu „vyvinuto spolu s atlety, pro atlety”. KD900X LD představuje jejich nejnovější verzi karbonové závodní boty. Kombinuje v sobě snahu o minimální hmotnost, maximální odtlumení a maximální energetickou návratnost. Je evidentní, že míří vysoko, protože bota, která by ve všech těchto směrech uspěla, by se stala svatým grálem většiny běžců! Docílit se toho snaží použitím nové pěnové směsi v mezipodešvi, optimalizací zakřivení karbonového plátu a minimalistickou strukturou svršku, kde každý gram materiálu prošel důkladným přezkoumáním, zda není zbytečný. Oproti předchozí verzi došlo podle výzkumu výrobce ke zlepšení rychlostních vlastností o 1,5 % a to i díky značnému váhovému úbytku. Z předchozích 8 mm byl také snížen drop na současné 4 mm, což je podle mě zlatá střední hodnota, kterou zvládnou využít příznivci vyššího i nízkého dropu. Přesto všechno je ale patrné, že pohodlí nebylo upozaděno úplně a při projektování boty byl brán ohled i na ty z nás, kteří nebudeme obsazovat pódiová umístění a vozit prize money domů do Itenu.
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Svršek boty svou strukturou nevybočuje z aktuálních trendů v obuvnictví, ani z očekávaných parametrů závodní boty. Čím ovšem vybočuje, a to v dobrém, je plnění všech zadaných úkolů. Svršek závodní boty (v tomto případě syntetická pletenina o složení 85% Polyester, 7% Termoplastický polyuretan, 5% Polyuretan, 3% Polyester) má totiž plnit hlavně tři funkce, a to stabilně fixovat nohu i při vyšších rychlostech, ale současně vážit co nejméně a umožnit maximální odvětrávání. Tento hlavolam už zkazil vizitku nejedné závodce, protože superlehká a maximálně prodyšná bota ne vždy dobře fixuje nohu… a to ještě nemluvíme o pohodlí! KD900X LD ale řeší tento paradox velmi obstojně. Bota je vysoce prodyšná (u čistých a dosud nenošených párů si toto snadno ověříte “respirační” metodou – zkuste si, jak dobře se skrze svršek dá dýchat), čemuž napomáhají zóny řidší pleteniny v nenamáhaných místech na botě. A váha 239 gramů ve velikosti 45 EU (UK 10.5) je skutečně nízká. Zde bych mimo jiné vyzdvihl i to, že výrobcem uváděná hmotnost (207 g v EU 42) tím pádem odpovídá realitě, protože to bohužel nebývá u všech výrobců jistotou… Váhově se tak blíží udávaným číslům karbonových závodek mnohem vyšších cenových kategorií.
Co se týče fixace, svršek je vyztužen přídavnou laminací na lemu jazyka, a hlavně kolem otvorů pro uvázání tkaniček. Polstrování je, jak bychom čekali u závodní boty, minimální, nicméně tenký polštářek na vykrojeném jazyku a dva polštářky po stranách paty kupodivu stačí, aby chodidlo sedělo dobře a nic nikde netlačilo (mluvíme o cca průměrně široké noze se standardním nártem). Celý svršek navíc navzdory nízké váze působí natolik robustně, že by měl vydržet očekávanou životnost závodní boty.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Kiprun KD900X LD je bohatě tlumená bota s novou směsí pěny VFOAM Plus. Ta má kombinovat vysokou energetickou návratnost s maximálním odlehčením. Pro srovnání, oproti předchozímu modelu došlo k úspoře 10 % hmotnosti, což už není zanedbatelné. Tlumení 36,8mm pod patou a 32,8mm pod špičkou zdaleka není největší mezi karbonovými botami na trhu, ale ve své kategorii nějak extrémně nevybočuje. Kostrou mezipodešve je pak karbonový plát, který – jako u všech karbonových modelů – slouží hlavně jako stabilizátor měkké a tvárné pěny. Výrobce si zakládá také na specifické geometrii oblouku pod klenbou, jehož ohyby a roztahování mají k energetické návratnosti dále přispívat.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Z hlediska rozložení má KD900X LD podrážku, která u závodky není překvapivá: pod špičkou se nachází rozsáhlejší gumový plát a pod patou v místech očekávaného oděru dva menší. Tloušťkou gumových částí se pak tento model nachází někde mezi nejtenčími karbonovými závodkami, které mají gumovou podrážku tenčí, a rychlejšími nezávodními tempovkami, oproti kterým je zase tenčí KD900X LD. Ve své kategorii bych jim proto předpovídal solidní životnost podešve, která alespoň během mého testování nedoznala sebemenšího opotřebení. Dalšího snížení váhy bylo dosaženo tím, že je gumová podrážka dírkovaná, přičemž totéž zároveň tvoří základní strukturu vzorku. Celkově je bota dost hladká, jak se na silničku sluší a patří, ale problémy v trakci jsem nezaznamenal.
Osobní zkušenost
„Co se týče svršku, bota mě mile překvapila tím, jak dobře seděla, a to navzdory mému zvyku z dlouhých běhů nosit velký nadměrek. Absolvoval jsem v nich např. silniční závod na 5km, tedy pro mě osobně běh skoro maximálním tempem, a ani na něm jsem nemusel využít přídavné dírky na tkaničky pro pevnější fixaci. Je akorát potřeba věnovat několik sekund kvalitnímu dovázání, protože bota nemá gussetovaný jazyk (přišitý ze stran). Dále je smutnou skutečností současnosti, že u Kiprun KD900X LD musím speciálně vyzdvihnout i dobře fungující tkaničky jako takové, které se nerozvazují a stačí jednoduchý uzel. Mělo by jít o samozřejmost, přitom ale řada značek “zabíjí” své modely podivnou volbou tkaniček a tyto neduhy se nevyhýbají ani prémiovým modelům, možná dokonce naopak… K tomu zde naštěstí nedochází, navíc jsou tkaničky dostatečně dlouhé na jakýkoliv způsob zavázání.
Šetření váhy bot ubráním polstrování je něco, co u závodních modelů považuji za nutné zlo a mnohdy počítám s tím, že v nich závod bude třeba tak nějak přetrpět… KD900X LD ale působily dostatečně komfortně, absenci polstrování na achilovce jsem necítil ani z hlediska pohodlí ani fixace paty. Dovedu si je tak představit jako univerzální volnu na silniční maraton, a to včetně běžců, kteří na trati stráví delší čas.
Co se týče výkonu, boty v principu fungovaly tak, jak jsem u karbonových závodních bot doufal a očekával. Kombinace nízké váhy a „skákavé” pěny člověka přímo svádí k tomu, aby zrychlil. Nejednalo se o nejrychlejší boty, které jsem kdy obul, ale své označení jako závodní karbonky si podle mě zaslouží. Vzhledem ke své ceně představují skvělou variantu pro ty, kdo chtějí na závodech prodat to, co natrénovali, zvažují koupi karbonového modelu, ale nejsou si jistí, zda jim při jejich běžecké technice karbon bude stát za tu investici. Pro ně představuje KD900X LD “vstupní botu” do světa karbonu. Ostatně jak naznačují výzkumy (od těch nejstarších až po současnost), samotný “pocit lehkosti” a mrštnosti představuje pro rychlý běh jeden z nejdůležitějších předpokladů, takže už to, že boty na nohou “chutnají rychle” může řadě z nás podvědomě odemknout cestu k vyššímu výkonu.
Jediná negativa, která jsem na KD900X LD našel, se naštěstí vůbec netýkala jejího očekávaného využití. Měkká mezipodešev v kombinaci s vysokým tlumením a relativně úzkým profilem paty působila nestabilně při jakémkoliv stranově dynamičtějším pohybu a na nerovném terénu. Bota je tedy podle mě stoprocentně stavěná na “rovnoměrný, přímočarý pohyb” po zpevněném povrchu. A to do té míry, že bych jí asi nevolil ani na běžecký ovál. Řekl bych ale, že to je přijatelná daň za kvalitní plnění funkce právě tam, kde se s botou počítá. Velmi měkká pěna s vysokou energetickou návratností je ostatně základním stavebním kamenem karbonových bot. A všechny karbonové boty, které na mě kdy působily stabilním dojmem, tak činily proto, že byly tužší, a tím pádem pro většinu ne-elitních běžců příliš “přísné”.“