Parametry
Zaujalo mě
- výrazné tlumení
- celkový komfort
- všestrannost podrážky
- propracované detaily
Shrnutí recenze
Svět běžeckých bot se mění a v případě modelů značky ASICS je to změna opravdu výrazná. Po zkušenostech s loňským testováním předchozí verze můžeme potvrdit, že ani u modelu ASICS TRABUCO MAX 2 nezůstal kámen na kameni. Rychlošněrování nahradily klasické tkaničky, přepracovaný je tvar a rozmístění gripů podrážky a především „do hry“ vstupuje pěna mezipodešve FF Blast Plus. Ta je úspěšná u silničních modelů značky ASICS. Po našem testu je zřejmé, že povedená kombinace pohodlného tlumení a citelné návratnosti energie do odrazu funguje na výbornou i v terénu. Ne vše, co funguje je ale potřeba měnit a druhá verze tak navazuje v případě masivního polstrování patní misky, hutnějšího jazyka a úchytů pro návleky na svého předchůdce. ASICS TRABUCO MAX 2 rozhodně názvem neklame. Nejen míra tlumení, ale i celkový komfort jsou nastavené na maximum, či ještě lépe řečeno na maximum na druhou!
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Svršek je celkově hutnější, přesto dobře prodyšný. Díky výztuhám na špičce a kolem paty ve spojení s výškou podrážky bezpečně chrání nohu i v náročnějším terénu. Špička je opravdu výrazně chráněna proti pronikání vlhkosti, zároveň částečně ochrání i při nechtěném škobrtnutí. Chválíme optimální vzdálenost gumičky pro přesah šněrování od zakončení zavázání tkaniček. Občas se u některých modelů setkáváme s tím, že je gumička příliš vepředu a tkaničky k ní ani nedosáhnou, tady je vše propracováno do posledního detailu a gumička tkaničky bezpečně uchytí, nehrozí tak nechtěné rozvázání o větev nebo kořen. Tu správnou velikost má i poutko na patě usnadňující nazouvání. Také to v rámci testování vídáme někdy tak úzké, že jej nelze prakticky použít. U ASICS Trabuco Max 2 je přesně akorát, poslouží při nazouvání, nepřekáží při běhu.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Především díky nově použité pěně mezipodešve FF Blast Plus působí bota výrazně lehčeji, než jak robustně pohledově vypadá. Materiálu pod patou je dokonce více, než je povolený limit pro závodní boty na silnici. Naměřených 43 mm přesto prochází naším testováním na výbornou. Došlap je příjemně ztlumený, bez nepříjemného zaplavání, jaké občas u bot s vysokou mírou tlumení během testování zažíváme. Výšku mezipodešve jsme v testu oceňovali při běhání na sněhové pokrývce, kdy ani při měkčím nebo roztátém sněhu nedocházelo ke zbytečnému promáčení bot. Ze silnice si ASICS Trabuco Max 2 přináší i výraznější přizvednutí špičky (tzv. rocker). Ten nejenže usnadňuje odvalování boty při pomalejším tempu (šetří práci kotníkům), ale přispívá také k pocitově výraznější dynamice odrazu při svižnějším běhu. Při dlouhém běhu uspoří energii, při tom rychlejším napomáhá rozhýbání pohledově robustní boty do vyšších otáček.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Gripy jsou ve zcela novém, velmi propracovaném tvaru. Tvoří jakousi useknutou pyramidu pootočenou v jednotlivých patrech. To přispívá nejen k dokonalému záběru, ale také podporuje samočistící schopnost vzorku podrážky. V testu vykazoval vzorek výborný záběr zejména na měkčím podkladu. Díky širší dotykové ploše výstupků byl bezproblémový i občasný přeběh asfaltových úseků. Při dlouhém běhu je důležité nejen pohodlí, ale i stabilita došlapu. U ASICS TRABUCO MAX 2 ji podporuje rozšíření středové části podrážky, oproti předchozí verzi o znatelné čtyři milimetry.
Osobní zkušenost
„V botách s výrazným tlumením běhám moc rád. Z delších pomalejších běhů pak nemám tolik omlácené nohy a celkově běh vnímám jako pocitově lehčí a snazší. U letošní verze Trabuco označení maximální snad ani dostatečně nepopisuje celkové pohodlí, které si z bot přenáším do každého kroku. Většinu změn si pochvaluji, přestože i předchozí model byl velmi povedený. Třeba rychlošněrování mi k většině trialových bot „pasuje“, přesto návrat ke klasickým tkaničkám u letošní verze hodnotím pozitivně. Výrazný rocker je pro značku ASICS v poslední době charakteristický, vyhovuje mi i u bot do terénu. Pocitově pomáhá zejména na rovině, osobně ale nejvíce vnímám podporu při mírných delších sebězích, kdy to pak běží doslova zadarmo.“