Parametry
Zaujalo mě
- Rychlost v kombinaci s pohodlím
- Dynamika
- Perfektní odvětrání
- Nízká hmotnos
Shrnutí recenze
Asics MetaRacer je rozhodně nejpropracovanější silniční tempovka (maratonka, chcete-li), kterou jsem měl možnost vyzkoušet. Jejich lehkost, dynamika a pohodlí, je pro mě až nepochopitelná. Nicméně je zde pár drobných detailů, které botu posunou na vyšší úroveň. Věřím tedy, že druhá generace těchto bot bude opravdu olizovat hranici dokonalosti.
Uvnitř podešve se nachází karbonový plát, který botě dodává na torzní stabilitě a zlepšuje dynamiku odrazu. Tento plát je schován v nové Flytefoam mezipodešvi. V čem se MetaRacer liší od ostatních „nejrychlejších“ bot, je relativně konzervativní design, neobsahuje žádnou masivní vrstvu tlumení. Pod patou najdeme 24 a pod špičkou 15 mm. Tato vrstva extrémně pružného tlumení a karbonové výztuhy ale bohatě stačí i na ty nejdelší tempové tréninky nebo královský maraton. Navíc v zatáčkách nebo na nerovných površích (např. kostky) si zachovává stabilitu. Nízká hmotnost s obrovskou dynamikou nabízí nejznatelnější rozdíl v „rychlosti boty“, jaký jsem měl doposud možnost vyzkoušet.
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Berme v potaz předpoklad, že MetaRacer je model pro opravdu výkonnostní atlety. A že tito šlachovití běžci v nich poběží nejčastěji maraton. V takovém případě potřebujeme, aby byl svršek
-prodyšný
-lehký
-pevný
-pohodlný
Toto jsou 4 základní vlastnosti, které jsou pro opravdu rychlou maratonku nezbytné. Prodyšnost a nízká hmotnost spolu úzce souvisí. Síťovina je u MeteRacer opravdu hodně perforovaná, což jednak pomáhá perfektnímu odpařování potu a taky se tímto ušetří nějaký gram. Navíc ve špičce na zakončení podešve najdeme malý větrací otvor. Drobnost, která ale může být pro přehřátá chodidla při hraničním tempu zásadní. Pevnost svršku, a tím pádem jistota nohy v botě je dána minimální flexibilitou síťoviny. Na vnitřní straně v oblasti podélné klenby dokonce najdeme téměř neznatelnou vrstvu zpevnění, která brání nadměrné pronaci. Primárně je tato bota bez pronační podpory, nicméně třeba po 30 km unavená klenba nemusí pracovat stoprocentně. I zpevnění opatku je zde provedeno minimalistickým stylem, kdy mají obě zpevňovací křidélka vnitřní průřez. Osobně bych tedy doporučil botu před závodním pokusem několikrát proběhnout, aby si opravdu sedla na chodidlo a věděli jste, jak moc ji třeba utáhnout.
I nejlepším atletům trvá maraton více než 2 hodiny. Je tedy třeba myslet i na pohodlí boty. Kolem kotníku a achilovky najdeme celkem příjemné polstrování. U většiny tréninkových bot je toto polstrování téměř samozřejmostí, u závodních skořápek se ale kolikrát dostavuje nepříjemné řezání ultratenkého svršku právě do kotníků, za polstrování tedy jednoznačně palec nahoru. Tkaničky a celé zavazování je pak úplně klasické, oceňuji extra dírku navíc pro lepší fixaci kolem kotníku.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Alfa a omega. Všechny ostatní komponenty jsou buď příjemným vyladěním nebo zbytečnou vadou. Jednoznačně nejdůležitější částí je ale tlumení boty. Použité materiály a konstrukce mezipodešve je to hlavní, co ovlivňuje, jaký máte při běhu pocit. Mezipodešev tvoří také největší část celkového objemu, takže nejvýrazněji ovlivňuje i hmotnost boty. Pojďme se rovnou podívat na nejvíc sexy pojem celého technologického souboje. „Carbon plate“ neboli karbonová deska, vložka, výztuha… jak je komu libo. Karbon je moderní, karbon je cool. Proč je ale u maratonek tolik používaný? Tato destička v botě primárně neslouží jako pružina, která vás vystřelí do oblak. Její hlavní účel je stabilizace boty. Nové generace maratonek se od klasických závodních bot diametrálně liší. Extrémně vysoká mezipodešev spíše připomíná objemovou botu. Nicméně v posledních letech jsou vyvíjeny nové materiály, které kombinují ohromnou pružnost s nízkou hmotností, proto je možné tlumícího materiálu použít více a zabránit tak přílišné únavě svalů, především achilovek a lýtek, která má za následek snížení výkonnosti. Karbonová výztuha potom slouží ke zpevnění, aby vám chodidla při běhu nepřetékala přes hranu (s nadsázkou). A ano, do jisté míry slouží i k zvýšení pružnosti boty. MetaRacer si ale zachovává relativně konzervativní vzhled, s čímž koresponduje i výška mezipodešve 24/15 mm.
U MetaRacer je použitý nová směs FlyteFoam tlumící pěny, která, jak jsem psal výše, kombinuje perfektní pružnost a nízkou hmotnost. Co mě už při prvním nazutí překvapilo, je opravdu vysoká torzní tuhost – botu ani v rukách téměř nezkroutíte. Toto je právě jedna ze zásluh karbonové výztuhy. Ne že by během mého běžeckého počínání byly silniční závodky nejvíc běhanou kategorií, nicméně řádově desítky mi už nohama prošly a musím říct, že v žádných jsem nezažil podobný pocit jako v těchto asicsech. Lehkost a dynamika boty je až neuvěřitelná. To vše je navíc doplněno o pohodlí, které vám ušetří nohy na finální atak.
Tento pocit lehkosti a pohodlí u běhu je opravdu unikátní. Na druhou stranu, jak jsem zmínil, podešev není tak vysoká jako u konkurentů. Patřím ke středně těžkým běžcům (68-70 kg) a nedokážu tedy říct, jak se bota bude chovat na nohách běžců s hmotností třeba nad 80 kg.
A ještě jednu věc ale musím, ani ne vytknout, spíše podotknout. Tím jak je bota ve zkrutu tuhá, nedává chodidlu moc prostor pro přirozenou práci. Rozhodně by to tedy neměla být jediná bota, ve které budete běhat. I tím, jak je tlačeno na výkon, neodhaduji kdovíjak závratnou životnost, proto bych si MetaRacery šetřil na závody a několik málo tréninků.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
U Asics MetaRacer je výkon podešve ořezaný na její velmi přilnavou směs. Vypadá jako pneumatika závodního auta, nenajdeme u nich tedy žádný vorek, panely, špuntíky ani nic podobného, jen jemný dezén. Tato přilnavá směs je vedena od špičky po zhruba 2/3 chodidla (pro snížení hmotnosti) – pod patou podrážka končí a odkrývá se FlyteFoam tlumící pěna. Na druhou stranu, při pohledu z profilu jde vidět, že je tato přilnavá guma poměrně silná. Na můj vkus až moc. Myslím, že kdyby se zde zvolila tenčí vrstva, mohlo by se na hmotnosti ještě trochu ušetřit.
Osobní zkušenost
Asics MetaRacer je rozhodně nejpropracovanější silniční tempovka (maratonka, chcete-li), kterou jsem měl možnost vyzkoušet. Jejich lehkost, dynamika a pohodlí, je pro mě až nepochopitelná. Nicméně je zde pár drobných detailů, které botu posunou na vyšší úroveň. Věřím tedy, že druhá generace těchto bot bude opravdu olizovat hranici dokonalosti.