Parametry
Zaujalo mě
- tlumení pěny FF BLAST™ PLUS
- tlumení pěny FF TURBO™
- prodyšná síťovina
- stabilita
Shrnutí recenze
U silničních bot se poslední roky setkávám se dvěma novými typy – tzv. super trainers (super tréninkovka) a super shoes (super bota). Zatímco „super shoe“ je bota s karbonem a tou nejlepší pěnou na trhu a používá se tedy hlavně na závody, jako „super trainer“ bývá zpravidla označována univerzální nebo tempová bota s jistým přesahem směrem k závodním botám, ale taky každodenním tréninkovkám. ASICS MAGIC SPEED 4 je přesně ta super tréninková bota. Pojďme se na ni tedy pořádně podívat.
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
ASICS MAGIC SPEED 4 je rychlá silniční bota a její největší alchymie se skrývá v mezipodešvi. Svršek je z lehké a vysoce prodyšné síťoviny. Žádná velká ochrana se tedy nedá čekat, naopak funkčnost tady hraje prim. Tenký jazyk je přišitý i po stranách boty, pomáhá tak lépe obepnout chodidlo v botě. Konec jazyka je jemný, takže neřeže do nártu. Lehce strečové ploché tkaničky perfektně drží, ale pro jistotu při rychlých bězích doporučuji dělat dvojitý uzel. Kotník a patu obklopují jemné polštářky a chodidlo tak nemá tendenci vypadávat z boty. Všeobecně je však svršek docela pevný a působí dost odolně na to, že se jedná o tempovou botu.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Konečně se dostáváme k tomu hlavnímu. Nebudeme si nic zastírat, MAGIC SPEED 4 je bota s karbonovou destičkou v mezipodešvi, takže to postrčení dopředu jde poznat při každém odrazu. Není to však pouze karbon, co pomáhá šetřit nohy a zvyšuje výkonnost – jde také o použitou tlumicí pěnu. V případě MAGIC SPEED 4 jsou použity rovnou dva druhy pěn. Tou hlavní je pěna FF BLAST™ PLUS, měkká, lehká a responzivní, a přesto odolná pro vysokou porci kilometrů. Je rozdělená na dvě části (na botách je to pěkně barevně znázorněno), mezi kterými je vložena karbonová destička. V přední části boty je vstříknuta i menší vrstva top pěny FF TURBO™, která zpravidla bývá pouze v těch nejlepších modelech této značky. V tomto případě dodává ještě další postrčení dopředu, kdy se běžec i ve vysokém tempu cítí dost sebevědomě.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Když se podíváme na botu zespoda, jde zde krásně vidět karbonová destička v mezipodešvi. Podrážku tvoří guma ASICS GRIP, která pokrývá drtivou většinu dopadové plochy boty. Jedná se o podrážku, s níž se můžeme setkat u více závodních modelů od ASICS. Ani po mnoha tempových trénincích podrážka nejeví větší známky opotřebení, než by bylo na tempovou/závodní botu zdrávo. Nemohu zcela posoudit, jak se bota bude chovat na mokrém povrchu, zatím jsem neměl tu možnost nebo chuť s nimi vyběhnout v dešti. Na vlhkém povrchu však bota drží velice dobře. A nejen zde, často zařazuji kopečky na šotolině, kde se dá najít rozbitý asfalt, kameny a štěrk, a přesto bota po povrchu neujíždí a neklouže. Tráva ji také nevadí, takže přeběhy rozbitých nebo měkčích povrchů při závodech nebudou problém.
Osobní zkušenost
„Běh v ASICS MAGIC SPEED 4 mě opravdu baví. Je to hravá bota, která se nebojí pustit běžce do rychlosti, přesto nemám pocit, že by do ní vyloženě nutila a člověk by musel být pouze profík, aby ji mohl nazout. Je lehká, 245 g ve velikosti UK 8 je až neuvěřitelných, a velice příjemná na nošení. Musím říct, že mě taky hodně oslovil design. Světlá bota sice vždy není ta nejlepší volba, ale má šmrnc. Botě vlastně nemám co vytknout, na třídu, kam bych ji zařadil, je více než dobrá. Nabízí kvalitní pěnu, podrážku a je lehká. Také ji považuji za velice stabilní. U podobných bot s karbonovou destičkou mám pocit, že občas dochází k tzv. plavání na botě, bota působí při delším běhu nebo v prudkých zatáčkách trochu nestabilně. V MAGIC SPEED jsem tento pocit nezažil. Pro většinu smrtelníků bych ji doporučil jako závodní botu s přesahem do rychlejších tréninků typů fartlek, kopce, stupňovaná tempa atd. Bota nadchne i poměrem cena/výkon, za 4299 Kč dostanete karbonovou botu, která vám vydrží pěkných pár kilometrů (odhadem bych tipnul, že plusy tlumicí pěny a karbonové desky budete moci využívat při náběhu 500–600 km). Takže ani nemusíte rozbíjet prasátko a užijete si běh.“