Běžecké štafetové závody získávají na popularitě a v současné chvíli je jich na výběr hned “několik”. Vltava Run, Hory Bory, nebo od Tater k Dunaji. V květnu Příští rok se uskuteční nultý ročník nového štafetového závodu COMPRESSPORT 250 ČESKÝ RÁJ. S jedním z jeho pořadatelů, Mírou Drobníkem jsme si povídali o přípravách, myšlenkách a celém konceptu závodu…
- Charakter: Štafetový závod 8-mi členných týmů
- Člen týmu poběží: 3 úseky po zhruba 10-ti kilometrech
- Celková délka: 250 km
- Termín: 15.-16.5.2020
- Start: Turnov, Maškova zahrada, pátek 16:00-22:00 ve vlnách
- Cíl: Sedmihorky, Kemp, sobota okolo 18:00
- Párty: Sedmihorky, Koupák, sobota po 20:00
- Startovné: 9600 Kč
Hlavní organizátoři jsme dobrá parta, něco už jsme spolu zažili…
Rozhodli jste se uspořádat nultý ročník běžeckého štafetového závodu v Českém ráji. Jak vznikla myšlenka této akce a jak ses stal jedním ze tří hlavních organizátorů „dvěstěpadesátky“?
Ta prvotní myšlenka není úplně moje, kluci už nějaký čas přetřásali organizační myšlenky na takovou akci. No a v létě to dozrálo do konkrétní vize. V tu chvíli mě Milan s Jirkou oslovili, jestli bych se jako organizátor nechtěl přidat, protože se známe a ledacos jsme spolu už zažili.
Co tě teda vlastně zaujalo?
Já jsem z podstaty týmový hráč a štafetový závod je přesně o tom. Je to sdílená motivace a sdílená radost. Sám jsem si to zažil společně s klukama, mám to rád a pořádání takové akce je jako dávat někomu dárek. Druhá podle mne skvělá věc je kompaktnost akce. Nejde o přeběh z místa A do místa B, ale pohyb v poměrně malé lokalitě krásného Českého ráje, což je pro mne obrovské navýšení toho týmového ducha. Je snadné, aby se celé družstvo několikrát potkalo i mimo velké předávky, a lidi z jednoho auta mohou fandit na jakémkoliv úseku běžci z auta druhého.
A tvoje organizační role?
Mám na starosti trasu, její zajištění u obcí a místních obyvatel, značení pro závodníky, a velké množství dobrovolníků, kteří budou na 250 km dlouhé trase potřeba.
To zní jako celá organizace, co zbylo na ostatní?
Na první pohled to může vypadat, že trasa je to hlavní, ale při takovéto větší akci je trasa opravdu pouze jedna část. Obrovský kus práce musí odpracovat Milan Dědek, který má na starosti kompletní komunikaci, od webu a facebooku, přes registraci a vlastní e-shop, kde se startovné kupuje, až po časomíru a vyhodnocení výsledků. Navíc si vzal na starosti partnery, bez kterých se takováto akce dobře uspořádat nedá. Třetím je Jirka Janoušek, který má na starosti všechno v prostoru startu, a následně zajištění cílového prostoru včetně pití, jídla a after-párty. Vzhledem k tomu, že očekáváme 800 závodníků a 100 organizátorů, tak to také není lehký úkol!
V jaké fázi příprav se nacházíte?
Milan má to nejhorší snad za sebou, protože byla spuštěna registrace, týmy se začaly okamžitě hlásit a kupovat startovné, ubytování, trika a podobně, takže tady to zafungovalo výborně a těší nás velký zájem. Trasa je vyladěná a po několika kolech schválená CHKO Český ráj. To byl trochu oříšek a museli jsme samozřejmě dělat kompromisy, ale na ochraně přírody nám záleží stejně jako na atraktivitě trasy. A pro prostor startu i cíle máme zajištěné perfektní prostory a zázemí, je domluvena výborná kapela, máme podporu od několika lokálních pivovarů, takže se mají všichni na co těšit!
Převážně se poběží po měkkém, přestože se asfaltu nedalo vyhnout úplně
Můžeš stručně popsat princip závodu?
Jedná se prakticky o okružní trasu dlouhou 250 km, rozdělenou do 24 úseků, po které se 8 členů jednoho družstva pohybuje dvěma auty. Jedno auto vždy „běží“, a druhé auto odpočívá. Tím, že je trasa probíhá pouze Českým rájem, je reálné si z jakékoliv velké předávky jet do své postele v kempu alespoň na chvíli pořádně odpočinou. A dobu odpočinku určuje rychlost mých 4 kamarádů v druhém autě. Fandit se dá kdekoliv na trase, ale hlavní místo s tou pravou atmosférou je prostor cíle, kde je předávka do posledního úseku i finální cíl.
Ještě nám řekni něco k té trase, jaký terén převládá?
Ze tří čtvrtin lesní a polní cesty. Jednoznačně se snažíme minimalizovat silnice a asfalt obecně. Na druhou stranu se asfaltu na 250 km nevyhneme. Asfaltové úseky vznikají jednak tím, že trasa musí vést na předávky, dostupné autem pro zbytek týmu a jednak vznikají díky kompromisům ve vedení trasy danými například jednáním s CHKO.
Je něco, na co bys chtěl v rámci trasy upozornit?
Krásná místa, která stojí za návštěvu i jindy než při závodě. Milovníci památek poběží přímo pod hrady Valečov, Kost nebo Frýdštejn, milovníci přírody si užijí Hamštejnský hřeben, Věžák nebo Drábovnu, a sportovci si dají do těla na třech hlavních vrcholech, Tábor, Kozákov a Kopanina. O zajímavost trasy se nebojím, věřím že si každý najde to své a užije si to.
Věřím, že trasa bude krásná, jak je ale náročná? Pro koho je závod vhodný?
Každý běžec má před sebou 3 úseky, o průměrné délce 10km. Co se týká profilu, trasa je obtížná tak, jak vypadá náš kraj. Je to nahoru a dolů, těch vyloženě rovinatých úseků je poměrně málo. Na druhou stranu děláme závod pro amatéry. Důležitá by měla být nálada v cíli a ne čas družstva. Máme ale daná omezení, a proto jsou nastaveny v druhé polovině závodu časové limity. Abychom celou akci maximálně přizpůsobili širokému výkonnostnímu spektru, budeme podle předpokládané výkonnosti nasazovat jednotlivá družstva na start.
Zkus to prosím vysvětlit…
Máme v rámci administrace družstva na webu systém odhadu rychlosti každého běžce, z kterého se dá odvodit předpokládaný čas celého družstva. A protože je realitou, že nejpomalejší družstva budou na trati víc jak dvojnásobek času vítěze, musíme s tím pracovat tak, aby ti nejpomalejší stihli limity a ti nejrychlejší nebyli v cíli dřív než organizátoři …. A to zajistíme časem, kdy bude družstvo v pátek startovat.