V roce 2004 začal Decathlon s vývojem běžeckého vybavení. Prvotní značka pro běžecké sporty dostala název Kalenji. Jméno bylo odvozeno od afrického kmene Kalendžinů, který žije v Keni a běh je každodenní součástí jejich života. Postupně se vývoj rozšířil a aktuálně už má Decathlon dohromady pět různých značek, jejichž týmy návrhářů a designéru se tedy mohou úzce zaměřit pouze na daný druh běhu. Atlet na dráze potřebuje něco jiného než ultramaratonec v horách. Stejně tak rekreační běžec, který si jde večer vyčistit hlavu, potřebuje něco jiného než ten výkonnostní. Tento článek je však věnován vývoji trailových produktů značky Evadict.
Název Evadict vznikl odvozením od slov „évasion“ (únik) a „addiction“ (závislost/vášeň). Členové týmu jsou z velké části nadšení běžci a ve své podstatě vyvíjí výrobky tak, aby uspokojili své vlastní potřeby. Už ve fázi prvního nápadu mají produktoví manažeři možnost myšlenku rychle konkretizovat. „Bude tento materiál vhodný? Je způsob spojení, jaký si představuji, proveditelný?“ To jsou základní otázky, které provázejí vývojáře od první chvíle. Týmy vyvíjející obuv proto mají k dispozici veškeré nástroje pro výrobu prototypů. Díky řezačkám, šicím strojům, 3D tiskárnám apod. mohou světlo světa spatřit první verze obuvi poměrně rychle.
Produktový školitel a národní expert pro trailový běh, Filip Cenefels, si vybavuje svou první návštěvu vývojových center a testovací laboratoře velmi dobře: „Nejvíc mě tam překvapilo, jak moc náročný je vývoj nového modelu. Třeba nový typ běžecké obuvi trvá minimálně 12 měsíců, než se z prvního návrhu na papíře dostane do regálu prodejny. Produkt musí projít testováním, a proto je proces tak dlouhý. Je to ale záruka funkčnosti a bezpečnosti výrobku.“
Před uvedením do výroby se veškeré vybavení důkladně testuje. Vývojové týmy zvláště prototypy bot doslova mučí na zkušebních strojích a kontrolují jejich tlumení a přilnavost. Filip byl u testování přítomen. „U trailových bot se zkoumají hlavně protiskluzové vlastnosti na hladkém mokrém povrchu. Vybavuji si také test tlumení boty při nárazu, kdy stroj přímo analyzuje a porovnává i produkty konkurenčních značek.“ Testy probíhají za účasti běžců v laboratoři Decathlon SportsLab, ale také přímo v terénu. Například při zkoušení modelu Kiprun Fast (silniční bota Decathlonu) uběhlo 150 testujících běžců celkem 50 tisíc kilometrů.
Abyste si dokázali představit i testy jiného typu produktu, tak nám Filip popsal testy trailového bagu a bundy: „U batohu se testuje odolnost vůči oděru, kdy se daný zatížený produkt pomocí robota opakovaně táhne přes kamenitý povrch. Odolnost popruhů se testuje trhnutím od jiného robota, je to takový souboj mezi roboty. Nepromokavost produktu se naopak provádí v uzavřeném prostoru, kde na něj z různých směrů míří sprcha s vodou a v případě bundy se oblečená figurína otáčí do různých směrů.“ Vše mají pod palcem vývojáři z Lille, kteří se nabídku snaží neustále rozšiřovat. A nejde jen o nové produkty, ale také vylepšení těch stávajících. Nápad na inovaci produktu vychází z nespočtu hodin naslouchání a pozorování. Tím jsou myšleny také brainstormingy expertů a produktových školitelů Decathlonu z celého světa. Dokonce i recenze od zákazníků na webu jsou pro tým velice důležité. I vy, čtenáři, tedy můžete přispět k tomu, že se na základě vaší zpětné vazby začne realizovat inovace produktu Decathlonu. Trailoví běžci mají blízko k přírodě a uvědomují si svou společenskou odpovědnost, proto značka Evadict připravuje řadu ekologických a udržitelných produktů.
Trailoví běžci mají náročné požadavky na vybavení, potřebují např. boty s kvalitním tlumením a Decathlon by vám rád představil řadu technických produktů, které prošly výše popsaným náročným vývojem a testováním.
Představujeme boty MT Cushion
Decathlon rozděluje trailové boty na tři kategorie, a to na nenáročný terén (cesty, park, les, občasné přeběhnutí silnice a terén s malým převýšením), smíšený terén (stezky, blátivý nebo kamenitý terén s velkým převýšením) a nerovný terén (neoznačené stezky, které jsou kamenité a zarostlé, s velkým převýšením). Boty MT Cushion spadají do kategorie „smíšený terén“, mají v podstatě univerzální použití. Díky 5mm vzorku z butadienového kaučuku, který je charakteristický zejména svou pružností, ale také odolností, se nemusíte bát, že budete v bahně něco jako kostka ve skluzu. Boty bahnitý terén bez potíží zvládnou. Nohy si nezničíte ani na tvrdé silnici, vzorek se vám díky použitému materiálu jen tak neseběhá.
Pokud chcete do tréninkové přípravy zahrnout dlouhé výběhy a naběhat slušnou formu, pak se možná právě seznamujete se svým novým vybavením. Tato jasná objemová bota je vhodná na ultratraily až do 170 km na jeden zátah. Víte, co znamená slovo „Cushion“, jež je mimo jiné obsažené v samotném názvu boty? V překladu do češtiny je to tlumení, které představuje hlavní přednost produktu. „Představte si, že běžíte na měkkém a lehkém polštáři. Na něčem, co vás ochrání.“ To byl cíl návrhářů. Nápad, který chtěli zrealizovat. Tato myšlenka vycházela z nespočtu hodin pozorování a naslouchání sportovcům. Jedním z nich byl i Dawa Sherpa, vítěz UTMB® (ikonický ultratrailový závod v okolí Mont Blanc), který byl pro Decathlon velice hodnotným ambassadorem. Ale zpět k tomu nejdůležitějšímu.
Tlumení došlapu zajišťuje technologicky dokonalejší provedení, konkrétně pěna Kalensole v mezipodešvi. Tato technologie zaručuje, že tlumení vydrží minimálně 1000 km. Díky pěně na bázi EVA (etylenvinylacetátu) a syntetického elastomeru dokázala značka nabídnout míru tlumení, o jakou běžci stáli.
Pokud patříte mezi běžce, kteří hledají nízký drop (4 mm), pak vám budou MT Cushion vyhovovat. Snížením dropu mohli produktoví manažeři zesílit vrstvu EVA pěny ve špičce, čímž se vylepšilo tlumení došlapu a jsou tak ještě pohodlnější. Objemové boty bývají obvykle robustnější a těžší, MT Cushion jsou však celkem lehké. Bota ve velikosti 42 váží 280 gramů.
Vývojové centrum pro běžecké vybavení spolupracuje mimo jiné s Lucemburským zdravotním ústavem a laboratoří Decathlon SportsLab. Technologie K-Only je výsledkem biomechanické studie a šestiměsíčního sledování 372 běžců. Díky tomu bylo možné prozkoumat, jaký vliv má druh obuvi na zranění spojená s během, a zjistit tak, který model se nejlépe hodí pro všechny typy došlapu. Jedná se o vyztužený prostor pod palcem nohy, který hlavně pomůže běžci s pronací, ale zároveň je vhodný i pro běžce s neutrálním došlapem i supinací. Špička boty je zpevněná, aby bota vydržela přechod v rozmanitém terénu. Dost možná znáte ten pocit, kdy dobíháte s radostí do cíle a na posledním úseku si ukopnete prsty u nohou. I na to vývojáři mysleli. Vršek je i přesto velmi prodyšný a nedrží v sobě vodu, i když proběhnete louží. Také se nemusíte bát, že byste svršek roztrhli o vegetaci, a to díky použití nové struktury materiálu z polyesteru (65 %) a polyuretanu (35 %).
Boty byly schváleny běžci a běžkyněmi, kteří v nich naběhali 600 km. Testovali je v různých horských oblastech a MT Cushion je přesvědčili, že jsou pohodlné, stabilní, lehké a dobře tlumí. Mravenčí práce vývojářů trvala 2,5 roku, ale přinesla parádní výsledky. Vývojáři dali botám motto „Smile for miles“. I když vás bude čekat pěkná štreka, užijete si co nejvíce kilometrů s úsměvem.
Decathlon – největší světový výrobce sportovního vybavení
Decathlon (znamená desetiboj) je prodejce sportovního zboží. S 1647 obchody ve 57 zemích je největším světovým prodejcem sportovního vybavení. První prodejny otevřel již v roce 1976. V Česku má Decathlon 24 prodejen (stav k roku 2020), první otevřel v roce 2010. V dubnu 2020 spustil český Decathlon Blog, kde experti z Decathlonu poskytují své rady a doporučení.[